10. září 2012

Certifikace Java EE 6 Web Services Developer

Tak nějak jsem si poslední dobou zvykl, dělat do roka dvě certifikace (asi mi chybí školní dril :-) Takže co to bylo tentokrát? Honosný název, který se nyní skví v mém CV zní: Oracle Certified Expert, Java Platform, Enterprise Edition 6 Web Services Developer, zkráceně (ve stylu někdejších Sunovských certifikací) OCWSD.

Certifikace občas budí (zbytečné) vášně, takže základní otázka asi je: je to vůbec k něčemu? Pro mne je tím největším benefitem, že jsem se něco nového (do hloubky) naučil. A musím říct, že OSWSD je tomto směru opravdu hodnotná. Byť web servisy mastím cca poslední tři roky, ať už v Javě (JAX-WS, Spring WS nebo Axis), nebo v rámci SOA (WebSphere Message Broker, Oracle SOA Suite), tak během přípravy na certifikaci jsem dozvěděl spoustu nových věcí (třeba SOAP Message Handlers) a "dopochopil" lecos již známého.

Témata, která zkouška obsahovala jsou následující:
  • Create an SOAP web service in a servlet container
  • Create a RESTful web service in a servlet container
  • Create a SOAP based web service implemented by an EJB component
  • Create a RESTful web service implemented by an EJB component
  • Configure JavaEE security for a SOAP web service
  • Create a web service client for a SOAP based web service
  • Create a web service client for a RESTful web service
  • Create a SOAP based web service using Java SE platform
  • Create handlers for SOAP web services
  • Create low-level SOAP web services
  • Use MTOM and MIME in a SOAP web service
  • Use WS-Addressing with a SOAP web service
  • Configure Message Level security for a SOAP web service
  • Apply best practices to design and implement web services

Protože na zkoušku není žádný oficiální certifikační guide, prošel jsem trošku širší okruh materiálů. V praxi jsem zatím neměl nikdy možnost dostat se k RESTovým technologiím, takže jsem s předstihem začal s knížkou Billa Burkeho RESTful Java with JAX-RS, kterou vřele doporučuji - pokud chcete začít s RESTem v Javě (tj. libovolnou implementací JAX-RS), je to ta správná volba. Autor sice popisuje (a je tvůrcem) RESTEasy, ale je objektivní i vůči dalším implementacím.

Další knihou jsem si chtěl oživit druhou Javovskou web servisovou větev - JAX-WS. Tady je knižní situace docela slabá. V podstatě jediná aktuální kniha, která je věnována JAX-WS je Java 7 JAX-WS Web Services. Vzhledem k názvu a rozsahu (64 str.) jsem nečekal nic světoborného, ale zklamání bylo obrovské. Pokud nejste úplně nejzelenější začátečník a nevyhovují vám knížky, tvořené ze 2/3 screenshoty (NetBeansů), není to kniha pro vás. Škoda peněz, škoda času.

Jakou určitý druh přípravy můžu zmínit (celkem nudný) letošní Oracle Java Developer Day, kde jsem se šel podívat na jednu přednášku o JAX-WS a na dvě o JAX-RS. Samozřejmě, že to byly naprosté základy, ale člověk si aspoň udržuje povědomí o tématu.

Pak už začalo jít do tuhého, protože jsem potřeboval něco, co by mě připravilo na certifikaci. Nechal jsem tedy firmu zakoupit zkušební testy. Tentokrát jsem zvolil ještě nevyzkoušené řešení - kit od EPractize Labs. Jejich OCEJWSD Training Lab není úplně špatný. Sice je uživatelsky dost nepohodlný a rozložení témat mi přijde dost nevyvážené, ale myslím, že ho můžu označit jako přínosný. V dnešní době bych spíš volil kit od uCertify, s jejichž přípravnými testy mám dobrou zkušenost, který ale v té době ještě nebyl k dispozici.

Posledním materiálem, který jsem na přípravu použil je OCWSD Study Guide od Mikalaie Zaikina, který pokrývá témata zkoušky velmi pěkně. Linkovaná webová verze je zdarma, za $15 je možné si přikoupit sadu 160 otázek s odpověďmi, plus jednotlivé guidy v PDF podobě. Těch patnáct dolarů jsem investoval a můžu říct, že to stálo za to (aneb jak jsme se učili v angličtině it bang for the buck).

Pokud mám certifikaci OCWSD nějak celkově zhodnotit, musím říct, že je to určitě jedna z těch nejpřínosnějších, co dnes Oracle v oblasti Javy nabízí. Všechna témata byla víceméně ryze praktická, žádná nudná (korporátní) teorie, či dokonce ideologie. Zároveň je to taky jedna z těch, kde je těch Oraclovských technologií jen určité minimum - hodně se tam probírají věci z W3C, jako je SOAP, WSDL, XSD, WS-Addressing, nebo věci, které jsou dílem různých jiných organizací, jsou je WS-I (WS-Interoperability (Basic Profile)), nebo WS-Security.

9 komentářů:

  1. Díky za podrobný report. Dvě certifikace za rok asi nedávám, ale jednu určitě ano. Chystám se spíš na Spring a pak JPA. Web service případně poté.

    Co se týče vášní, tak certifikace jsou jako řidičský průkaz, viz Potrebujeme „certifikovaný“ vodičský preukaz?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pěknej článek. Btw, je zajímavý, jak často se IT přirovnává k automobilovýmu průmyslu.

      Vymazat
    2. Hned vedle stavebnictví. Chystám na to téma článek :-) Doporučuji minimálně načíst The New Methodology od Martina Fowlera.

      Vymazat
    3. Snažím sa tiež robiť jeden certifikát za rok. "Certified Spring Professional" sa mi podarilo urobiť, najprv ale bolo treba presvedčiť zamestnávateľa nech zaplatí školenie za 2 500 EUR, lebo bez školenia pripustia človeka k robeniu Spring certifikátu len za veľmi špeciálnych podmienok.
      Na ďalšie Spring certifikáty môžem bohužiaľ zabudnúť, ďalších 2 500 EUR už zamestnávateľ nezaplatí a pre mňa je to príliš vysoká suma :-(
      JPA certifikát vyzerá pre mňa ako najbližší akceptovateľný kandidát.

      Vymazat
    4. Jak je to tedy s těmi Spring certifikacemi. Měl jsem za to, že to povinné školení už neplatí. Na Pearson VUE nevypadalo, že musíte splnit nějaké speciální požadavky.

      Vymazat
    5. Tu zkoušku na Pearson půjde určitě udělat i bez školení, ale aby člověk ten certifikát dostal (a byl uznaný od SpringSource), tak to školení musí absolvovat.

      Vymazat
  2. Ohledne toho Springu - delal jsem skoleni v Aucklandu (takze nevim jak moc je to podobny skoleni v .cz) ale za sebe muzu rict ze to byla naprosta pecka v tom, ze prvni den a pak snad dalsi pulka az tak nebyla ani o Springu ale spis o tom, jak je spring naimplementovanej a jak to vubec funguje - tzn. vyucujici ani tak moc neresil jak pouzivat ruzny session/jdbc/junit veciciky ale spis se venoval tomu, jak java funguje a prosel ruzne proxy/asm/interni zaludnosti javy - takze si myslim, ze tohle skoleni se hodi i core javistum kteri si spring treba chteji jen ochytat a podobne.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tý jo, Spring na Novém Zélandu! To bych si dal líbit :-) Jak se žije českému vývojáři pod Jižním křížem?

      Z vlastní zkušenosti bych řekl, že "vnitřní fungování Springu" je pro většinu lidí černá skříňka. Já trošku tuším :$ ale myslím, že právě takový typ školení je přínosný.

      Vymazat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.